Andeceremoni



Våra två andehus på området måste flyttas p g a divese ombyggnader,
men det får inte ske utan en högtidlig avskedsceremoni, utförd av en munk.
Idag, söndag, ägde denna ceremoni rum och bilden visar det ena andehuset.




Detta andehus behöver dessutom en uppfräschning, innan det får invigas
på en ny plats. Under tiden måste andarna bo någonstans - men var?
Vi föreslog någon av de visningslägenheter, som står tomma just nu....




Innan avresan måste andarna få sig ett riktigt skrovmål och här dukas
det upp med frukt och grönsaker...




...och en färsk anka med lite tilltugg.
Man såg ganska snart fåglar kretsa allt
närmare godsakerna - men vem vet -  det var kanske i själva verket andarna,
som redan tagit sin boning i dessa flygande varelser?




Munken var dagen till ära klädd i vitt - annars har de oranga, långa
tygstycken svepta kring sina heliga kroppar.




Vigvatten stänks över hela det heliga huset....




...och vackra utsmyckningar förhöjer ceremonien.




Så var det dags för "renoveringsobjektet" att också få del av vigvattnet.





Till sist en avståndsbild av ceremonien.

Andehusen ligger ute på en bro och jag har ofta gått dit för att beundra
och förundras över alla små offergåvor, som ständigt finns där och förnyas.
Nu ska husen flyttas till en plats i närheten av vår reception och jag hoppas,
att andarna ska trivas där också.

Alla thailändska bostäder, från slott till koja/plåtruckel, har sina egna andehus.
För oss är det kanske verklighetsfrämmande, men samtidigt värd all respekt.







Kommentarer
Postat av: Viveka på Humlebacken

Fantastiskt.. man blir verkligen påmind om de kulturella skillnaderna...

2010-03-28 @ 11:35:26
URL: http://humlebacken.blogg.se/
Postat av: Nickan

Tänk, vad ni får vara med om! Märkliga seder i våra ögon men säkert en trygghet för thailändarna, som jag delvis kan avundas dem! Kul att du visade det för oss, tack för det!

Vi ses snart, kram, storasyster!

2010-03-28 @ 14:10:18
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Agneta

Till ditt förra inlägg: så jättefina, absolut underbara växter och träd. Å den lilla grodan - hur söt som helst.

Och nya äventyr i Siam. Intressant.

hejfrån

agneta

2010-03-28 @ 22:15:08
URL: http://www.snackskalsdalen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Du har fått en Award! Kolla i min blogg!

Kram!

2010-04-04 @ 13:13:41
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Sally och jag

Jag måste hålla med din son Björn - ni lever verkligen i paradiset! Så härligt att kunna leva sitt drömliv.



Har svårt att slita mig från din blogg med alla underbara bilder och roliga upplevelser som du delar med dig av.



Kramar från

Sally och jag

2010-04-09 @ 13:50:49
URL: http://sallyochjag.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0