Keramikkurs



Åh, vad roligt!

Idag åkte vi ett litet gäng till "vår" professor i keramik, Poradee Panthupakorn,
för att gå en keramikkurs om, i första hand, tre gånger.

Vi höll till hemma i hennes vackra hus, där man bl. a. kan beundra ovanstående alster.
Något sådant tror jag ingen på kursen kommer att toppa....




...knappast dessa lustiga figurer heller.....




...eller dessa skönheter....




.....kanske den här? Knappast....




..och definitivt inte dessa spröda skönheter heller.




Villaområdet i utkanten av BangSaen, där Poradee bor, är vackert, lummigt
och husen är fräscha och välhållna -  liksom trädgårdarna.




Murarna runt husen är dekorerade och mycket vackra....




...ibland med inristade/påmonterade reliefer...




...av olika slag.




Utanför Poradees entré var det frodigt och blommande...




..och huset var välskött, absolut rent med vackra stengolv..

Men till saken, alltså varför vi kom hit.....




En första genomgång av hur man kan hantera leran på olika sätt och
med olika redskap.




Här står Poradee och övervakar det hela.




Och här har jag fått min degklump - hjälp - vad göra med den?




Kameran lämnade jag över (jag blev ju så lerig om händerna) till en
fotograf/keramiker, som skulle plåta oss för någon tidning.
Han fick fria händer...




Ulla och jag, djupt koncentrerade...




Närbild på mina (hårt) arbetande händer (varför tog han den bilden?)...




Jag hade inte alls tänkt ut, vad jag ville göra, men då alla andra satte
igång bums, fick jag ju kladda ut någonting, jag också...




Kari fick värdefulla tips till sina fat: man tryckte fast ett fint blad i leran,
tog försiktigt bort det - och vips - ett vackert mönster av bladets nervtrådar!




Så där ja - nu var näsan ditklämd!
Ulla gjorde en fin skål, ett litet hus, ett ansikte (som liknade Åke) och
mycket mera.
Produktiv - medan jag harvade med.... 




...mitt ansikte - nej inte mitt - det blev en något förvånad kvinna...




..och damen utan underkropp!




Berit gjorde en utsökt, vilande kvinna med långt hår....




...och Claes ett vackert litet flick/kvinnoansikte....




...här i närbild.

Vi avslutade dagens sejour med att dricka vietnamesiskt kaffe med nötkakor.
Nästa vecka ska vi måla våra alster och sedan bränna dem.

Åh vad roligt!


Kommentarer
Postat av: Nickan

Men visst är det ett självporträtt du gjort! Jättefint! Men det visste jag ju, att du hade en konstnärlig ådra!

Kul att du har hittat något att göra, som du gillar!

Kramis!

2011-01-16 @ 22:38:35
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Aggie

Häftigt! Och kul med en kurs som inte varar i evigheters antal, det blir så uppbokat då.

Det ser ut som om du skulle ha en ny karriär utstakad framför dig, work it!

Agneta kram

2011-01-17 @ 12:39:17
URL: http://www.snackskalsdalen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0