Skedala



Min äldsta barndomsvän från somrarna i Kämpinge bor i Skedala utanför Halmstad och denna strålande
sensommardag (27 augusti) åkte jag dit för att besöka henne och vandra i de underbara skogarna runtikring.
 
Tyvärr glömde jag ta med mig kameran denna soliga dag, så bilderna är tagna påföljande dag, då vädrets
makter inte riktigt var med oss.
Men det blev många och långa promenader ändå!
 
 

Gunnels mysiga stuga är lite till åren kommen, men smakfullt tillbyggd och renoverad genom åren.
Bilden är tagen från hennes trädgård.
 
 

Huvudingången från vägen med nyplanterade växter och nytt staket.
 
 

Det regnade lite andra dagen, vilket man kan se på den nyanlagda uteplatsen på
baksidan av huset.
 
 

Jag avundas Gunnel att hon har vackra stenblock och olika nivåer i trädgården!
Det ger liv och charm åt växtligheten.
 
 

Inomhus är köket totalrenoverat med platsbyggt kök från Lidhult.
Det passar så väl in med sin lantliga charm och gedigenhet!
 
 

Vackra skåp och luckor, bänkskivan i massivt trä ger en varm känsla åt köket.
 
 

Detta vackra skåp/buffé hör egentligen inte till den övriga köksinredningen, men smälter väl in.
 
 

Katten Rut trivdes bra bland mina lakan! Hon och dottern Humla lever ett behagligt kattliv i
Skedala/Halland - utomhus såväl som inomhus!
 
Nej, nu går vi utomhus!
 
 

Grannen Lena en bit upp i backen har en underbar blomsterkulle....dalior i olika färger mm.
 
 

En vacker färgkaskad! Och staketet gillar jag också (se förra bilden)!
 
 

Utsikten/ vyerna är vidunderliga var man än går - synd bara att bilderna inte kan förmedla detta rättvist!
 
 

Stenblock, ek och blandskog överallt...
 
 

.......hagar, skogar....
 
 

....och ibland ett gammalt vildäppleträd från en f.d. trädgård.
 
 

Men vad är nu detta för blomsterprakt?
 
 

Vid närmare betraktande ser det ut som....
 
 

....någon sorts lejongap/ärtväxt.
 
Vi gick hem och slog i floran och andra trädgårdböcker, men kunde inte hitta någon
exakt liknande.
Därför döpte vi den till rosa höstärt.
 
Någon som vet bättre?
 
 

En sista bild från Gunnels fina trädgård ner mot vägen och skogen.
 
Tack Gunnel för härliga dagar!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nickan

Åh, så fint hon bor!
Och vilket härligt kök det blev!
Kram/N

2012-08-29 @ 22:06:08
URL: http://tjernhus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0