Vår Sverigeresa, andra etappen

Hunnebostrand!
Äntligen framme vid vårt första övernattningsställe!
Hunnebostrand är en gammal fiskeby vid Skagerack i Bohuslän - numera dock ett
flådigt ställe för stockholmare och norrmän.
Men vackert är det!
 
 
Husen i Hunnebostrand är välhållna och mestadels vita, med inbjudande verandor
och prunkande trädgårdar.
 
 
Här går min gubbe nerför den idylliska gatan i Hunnebostrand på kvällskvisten.
Vi letar efter ett mysigt matställe för vår middag.
 
 
Men åh så vackert: hav, båtar, bryggor och bergsknallar i kvällssolen!
 
 
Idylliskt är ett understatement!
 
 
Kan nog tänka mig att farkosterna kostar en och annan krona...
 
 
Men åter till middagen i Hunnebostrand, där min gubbe läser matsedeln i stearinljusens
sken...
 
 
...på Hummerkrogen, där vi njöt av gott vin och ljuvlig - just hummersoppa.
Sedan åter till vårt lilla hotell Kaprifol, sedan vi provianterat med lösgodis en masse!
 
 
Nästa dag tog vi en morgonpromenad.....
 
 
...där vi återigen beundrade de prunkande trädgårdarna...
 
...för att sedan köra vidare till det lika idylliska Fjällbacka.
 
 
Återigen hav och båtar och klippor - kan aldrig se mig mätt!
 
 
Fjällbacka (känt genom Camilla Läckbergs böcker) har en dramatisk bakgrund med det stora berget,
som överskuggar bebyggelsen.
Här sitter jag och är lite rädd att hamna i plurret!
 
 
S-G trivs med båtlivet....
 
 
....och med våra mysiga fikapauser!
 
 
Men nu går färden vidare in i vackra Dalsland, där vi stannade och begapade den dramatiska akvedukten
i Håverud.
 
 
Här går kanaler, slussar, järnvägar och broar om vartannat - tur att det inte är jag, som sköter spakarna!
 
 
Vackra vyer och....
 
 
....dramatiska förlopp, som när slussarna öppnades....
 
 
....och vattnet forsade in - det gällde att hålla båten från kanten!
 
 
Både vackert och dramatiskt i Håverud, Dalsland.
 
 
Mätta på teknikens under for vi till Karlstad i Värmland och tog in på stadshotellet.
 
 
Vi tog en tur på stan och hälsade på Ferlin och...
 
 
...min favoritpoet Gustaf Fröding.
 
Sedan åt vi en fantastiskt god middag på Bishop Arms vid Stadshotellets bakficka -
utomhus men med värmare mot den kyliga sommarnatten.
 
Nästa etapp: Mårbacka!
 
 

Kommentarer
Postat av: Nickan

Vilken härlig resa! Håverudsakvedukten skulle jag gärna vilja se! Ni ser ju ut att ha fint väder!
Ses,kram/Nickan

2012-07-23 @ 23:41:00
URL: http://tjernhus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0