Midsommarafton 2013

 
Den 21 juni 2013 regnade det inte.
Inte på hela dagen.
Tvärtom sken solen från en klarblå himmel, varmt och skönt.
Så vårt midsommarfirande blev som det alltid borde vara: utomhus!
 
Kvällen innan hade jag plockat denna fina sommarbukett borta på strandängarna.
 
 
 
Vu dukade upp vårt midsommarbord på altanen i det flödande solskenet...
 
 

...efter att ha lagt upp sill och bröd och annat gott på faten.
I år gjorde min gubbe Drottning Margretes sill (jättegod!) med vinbärsgelé och kapris...
 
 
 
..och själv hade jag - förutom hembakat grovbröd och knäckebröd - gjort en kavringtårta
innehållandes västerbottenost, potatis, purjulök, dill, matjesill, creme fraiche och kesella,
ägg och rödlök.
Bland annat. Den blev mycket uppskattad av gästerna.
Som var familj och vänner i vanlig ordning.
 
 
 
Gästerna lät sig väl smaka.
I bakgrunden skymtar Solveig och Anna, som tar sig ett glas bubbel före maten.
I förgrunden min gubbe -  i gammelrosa byxor.
 
 
 
Ja, det var en gudomlig midsommarafton, så varm, att alla ville sitta under parasollets
svalkande skugga.
Utom jag.
 
 
 
Till efterrätt serverades den sedvanliga frysa cheescaken med jordgubbar - förstås.
 
Sedan vidtog en snårig skogsvandring på grannens stora vildvuxna tomt för att leta reda på
20 frågor och klura ut svaren.
Svågern vann.
 
I den sena kvällen drack vi rödvin och åt whiskypaj.
 
Ännu en midsommarafton att lägga till handlingarna....
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nickan

Och en alldeles, alldeles underbar midsommarafton lägger vi till handlingarna! Tusen tack för en trevlig kväll, Rig och S-G!

2013-06-23 @ 13:17:39
URL: http://tjernhus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0