Blommande trädgård

 
Trots att vi anlade vår trädgård så sent som i september/oktober förra året, har de flesta
växter inte bara klarat sig med livhanken i behåll (men inte alla), utan t o m växt
rejält och  - blommar nu i augusti.
 
En av mina favoriter (fast de flesta är det) är dne vita syrenhortensian.
 
 
Jag har satt en rosa och en vit fjärilsbuske, den rosa (ovan) har massor med blomställningar och
fjärilarna står på kö för att komma till.
Underbart!
Den vita står mer i skugga och är ännu inte utslagen.
 
 
Här syns bara en fjäril, men jag räknade till minst sju stycken på samma gång - strax efter att jag lagt
kameran på hyllan...
 
 
Lavendel och vita "swanyrosor" passar bra ihop.
 
 
Min "djävulsbuske" (  = flikbladig blodfläder) är jag mäkta stolt över: den har vuxit från
en liten ynka planta till en stor mäktig buske på över två meter!
Och blommat tidigare i sommar med ljust rosa blomklasar.
 
Hur stor har den tänkt bli?
 
 
Den vita malvabusken har fått många att kasta avundsjuka blickar och önskat att den
vore deras...
Helt ljuvlig, mer rosa på morgonen och allt vitare under dagen.
 
 
Alunroten bara blommar och blommar med sin distinkta röda färg...
 
 
...och den här lilla klotformade busken var tidigare en halvvissen krukväxt, som jag egentligen hade
tänkt slänga.
Som tur var grävde jag ner den i rabatten i stället.
 
 
Mina skira och vackra syrenhortensior, snart är de fullt utslagna!
 
 
Vattenpärlor runt daggkåpan - och snart blommar den också!
 
 
Tillsammans med den röda perukbusken gör sig daggkåpan än mer.
Kontrasten mellan mörkt och ljust bladverk är magnifikt!
 
Enligt mitt förmenande..
 
 
Fingerborgsblomman/digitalis är helt underbar med sina vita fingerborgar med lila
prickar.
En gammal medicinalväxt mot hjärtbesvär,  men mycket giftig.
 
 
Dock inte för humlor, får man hoppas!
 
 
Slutligen min vita blåklocka (?), som jag hoppas ska föröka sig till nästa sommar.
 
 
Och så en bild på rabatten mot gatan - rabatten mot grannen tar jag nästa gång!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nickan

Otroligt, så fint allt har tagit sig! Jag tror aldrig att jag har sett så stora blommor på en fjärilsbuske!
Och syrenhortensian - ljuvlig!
Ses, kram/N

2012-08-12 @ 22:35:05
URL: http://tjernhus.blogg.se
Postat av: Anonym

Det må jag säga - en underbar trädgård, verkar du ( ni ) ha anlagt. Kram anna

2012-08-13 @ 23:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0