Krukväxter och annat

När frosten gnistrar vit på gräsmatta och tak utanför fönstret, är det skönt att mysa inomhus framför
brasan, tända ljus och läsa en bra bok.
Det är också skönt med lite grönt och färgglada blommor inomhus så här års.
 
Vi har pelargoner på vinterförvaring nere i vår gäststuga, både mina och min systers. Hennes pelargon
fortsätter att blomma där, så jag nöp lite kvistar och tog in.
Vackert, inte sant?
 
 
En annan rolig/märklig sak: denna våreld/höstglöd, som jag har två av, stod i månader ute på vår altan
med hårda, bruna knoppar och vägrade slå ut.
Jag hade tänkt slänga dem nu på hösten, men tog (gudskelov) in dem trots allt.
 
Aldrig har jag sett så många och så STORA blommor på en våreld/höstglöd föut!
Underbart!
 
 
Här ståtar bägge skönheterna på vår blomsterbänk!
 
 
Blomsterbänken, ja.
Där har jag försökt samla vitblommande växter, orchidéer och annat vackert ihop med limegröna blad-
växter, för att få något av ett tema - eller en "limegrönvit tråd".
 
 
I mitt sovrum har jag också en blomsterbänk.
Jag inbillar mig att luften blir friskare med gröna växter -  och dessutom blir rummet 
avgjort trivsammare.
 
 
Till vänster om min säng har jag (eller gubben snarare) satt upp en hylla och där har jag placerat
en "garderobsblomma", som ju -  som bekant -  inte behöver så mycket dagsljus.
 
 
I badrummet brukar vi ha en orchidé i fönstret, men omväxling förnöjer.
Vad denna ståtliga växt heter (som ska vattnas i bladvecken) vet jag faktiskt inte.
Slängde tyvärr lappen som följde med.
 
 
I detta hörn av rummet har inga växter trivts - för mörkt.
Så jag tog tjuren vid hornen och köpte detta gräs, som trivs jättebra.
Äkta - tja...
 
 
I hallen står i alla fall en äkta orchidé..
 
 
...och på gästtoan står en yuccapalm, dock inte så välmående, som jag skulle önskat.
För mörkt?
 
 
Dessa små gullungar är köpta i Thailand, på vårt favoritställe, inredningsvaruhuset Index....
 
 
...liksom denna praktfulla orchidé, som tronar mitt på matsalsbordet.
 
 
I köksfönstret tronar två små höstglöd, med underbar orange färg...
 
 
...en härlig höstfärg som man blir glad åt att titta på!
 
 
Den här högväxta palmen heter Dracaena Massangeana och kommer ursprungligen
från regnskogarna i Asien, Afrika och Centralamerika.
 
 
Slutligen den här söta blomstergruppen med blommor från trädgården och med inslag av systerns
färgstarka pelargon.
 
Jag ser att lördagskorsordet kommit med på bilden - dags att gnugga geniknölarna efter bloggandet!

Kommentarer
Postat av: Nickan

Oj, så mycket fina växter ni har! Jag är glad att mina övervintrande pelargoner kan bidra med lite "hyra" för övervintringen!
Ses, kram, Nickan

2012-10-27 @ 20:26:36
URL: http://tjernhus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0