Födelsedag

Till min födelsedag den 6 januari, trettondagen, brukar jag alltid
få tulpaner - en föraning om vår.
Denna trettondag utgjorde inget undantag.
Vita tulpaner från min gubbe och vita tulpaner från min syster
och svåger. Härligt!
Och så lite andra presenter...
 
Vi dukade för kaffe och tårta på eftermiddagen....
 
...då syster och svåger kom på visit (med tulpaner). Jag fick
också ett 1000-bitar pussel av dem, som nu ligger upplagt
på matbordet.
Gubben köpte en Budapesttårta, dagen till ära.
 
På kvällen var vi bjudan på födelsedagsmiddag hos sonen Ludvig
och hans flickvän Tina - trerätters hemlagad veganmiddag, där
även sonen Björn var delaktig.
 
Ludvig bor i en underbar vindsvåning i Trekungahuset i Malmö
med jättehögt i tak och synliga bjälkar.
 
Här förbereder Ludvig och Tina maten i flygande fläng.
 
På sina ställen är det nästan sex meter upp till taket.
 
En liten söt julgran har Ludvig och Tina också - och fyra katter.
 
Matbordet väntar på sina gäster.
 
Hampe nosar runt i lägenheten, medan Tina värmer maten.
 
Ludvig förbereder det sista....
 
....och strax bänkar vi oss för att äta en välsmakande svampsoppa
med knaprigt bröd till.
 
Huvudrätten bestod av en välkryddat rotfruktsgratäng med mört
"sojakött".
Jättegott!
 
Och som avslutning en pannacotta med färska hallon och mörk
choklad.
En måltid helt i min smak!
 
Födelsedagsgrisen med sin lilla vovve.
 
Björn, yngste sonen, gillar också Hampus. Och vice versa.
 
Annars är Hampus näst bästa favoritplats under lampan på
skrivbordet hemma.
Den bästa är fortfarande bakom öppna spisen, när vi eldar.
Och det gör vi ofta....
 
Tack alla nära och kära för en fin födelsedag!
 

Kommentarer
Postat av: Nickan

Vilken härlig mat ni fick hos Ludde! Och så fint det var i lägenheten!
Ses, kram!

2013-01-07 @ 22:56:15
URL: http://tjernhus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0