Ny rabatt!

Vi byggde ju till en del på huset i våras och nu har vi (äntligen) anlagt en liten rabatt
i vinkeln mellan altanen och tillbyggnaden.
Syrran och jag for till favoritstället Vellingeblomman och provianterade växter igår.
Gubbarna for till Tippen och köpte fyra säckar jord.
Sedan tog vi en drink på det hela på vår soliga altan, när allt var grävt, vattnat och
planerat.
 
Men till växterna:
Vi köpte en uppstammad ros vid namn Satchmo...
 
 
...som blommade rikligt och var väldigt vacker i färgen.
Tyckte jag.
Jodå, det var den även som planterad, men den "skar sig" väldigt mot mina röda och rosa
 pelargoner på altanen och även på övriga altanväxter i samma färger.
 
Så det blev en viss rotation på växter till följd av detta.
 
 
Vi köpte även ett antal blålila Salvior och tre vita "Arenaria Montana", som är tänkta att
växa ihop till en vacker blommande vit bård i framkanten.
Vi valde medvetat att inte sätta några växter nära huset, eftersom den svarta färgen
blir så skållandes het i solen och bränner sönder växterna.
 
Det ser lite smålöjligt ut med dessa få växter, men jag hoppas ju på, att de ska bre
ut sig i sinom tid. Helst ganska snart.
 
Tack Nickan (och Kenneth) för hjälpen!
 
 
I övrigt är det mycket som blommar i trädgården just nu på Sveriges Nationaldag:
 
 
Dom här t.ex. som jag tror heter mossflox.
Men annars vet säkert min duktiga syrra det!
 
 
Alunroten kommer jag dock ihåg, med sina röda stänglar. Bakom en mörkare alunrot
med lika mörka stänglar.
 
 
 
De röda stänglarna lyser på långt håll och gör en glad!
 
 
 
Bakom alunroten blommar aroniabuskar med vita blomklasar. Sedn blir det goda och
nyttiga bär till morgonfilen.
 
 
 
På framsidna av huset blommar Lewisia i olika...
 
 
 
..färger. Den vita är redan utblommad, tyvärr.
 
 
 
Överhuvdtaget växer det så det kankar just nu i rabbaterna- och även gräset. Det senare
kräver ansning var tredje dag.
Minst.
Men - man får lön för mödan och det gäller att passa på att njuta av växtlighet, sol och
värme, när de nu äntligen är här alla tre på en gång!

Kommentarer
Postat av: Nickan

Den nya rabatten blev ju jättebra!
Och tack för drinken, det var så mysigt och gott!
Ja, nu frodas det verkligen i rabatterna, det är knappt man hinner med att se allt...
Kram!

2013-06-06 @ 21:19:11
URL: http://tjernhus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0