Den döende svanen...

 
...eller rättare sagt: den döda svanen. Som låg på vår strand idag.
Utanför i havet och i den täta och regnvåta dimman defillerade sju levande svanar i något
som liknade en sorgeproccesion.
Magiskt.
 
 
 
Jag undrar vad svanen dog av. Och om den själv tagit sig upp en bit på stranden, innan
den dog?
 
När jag väl hämtat kameran och kom tillbaka på stranden var sorgetåget i havet borta.
Processionen var över.
Livet gick vidare.
 
 
 
Min syrra (som jag hämtat upp tillsammans med kameran) och jag upptäckte att havet
var alldeles gulgrönt på en bit.
Såg giftigt och motbjudande ut.
 
 
 
Inte alls den försommarblåa färgen.
Kanske var det denna sörja som svanen fått i sig och dött av?
 
 
 
Vi gick hem, begrundande detta.
Det var alldeles vindstilla, dimfuktigt och droppande från träden.
 
 
 
Hampe hade redan stuckit hem, skrämd av den jättelika svanen på stranden...
 
 
 
...men vi stannade till framför "mitt" lilla hus (som jag hyrde två somrar, 1988 och 1989),
där det växte ett hav av....
 
 
 
...minililjekonvaljer.
 
Vi plockade var sin minibukett - till minne av den döda svanen.

Kommentarer
Postat av: Nickan

Så fint du skrev om det! Det var något Hitchcock-spöklikt med det hela idag...
Är du säker på att vi verkligen såg det?
Fast konvaljebuketten är riktig.
Ses, kram!

2013-05-21 @ 23:19:47
URL: http://tjernhus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0