Thailand igen

Den 22 oktober 2010 flög vi tillbaka till vårt andrahem i BangSaen, Thailand.
Trädgården var i ett bedrövligt skick, t o m grodorna hade flyttat!

Första dagen låg jag på knä (aj, aj) bland stenarna under palmen och
slet bort sly, ogrästuvor och gamla vissna blad och blommor. Det enda
som blommade, var bougainvillan ovanför entrén till vår trädgård, här på bilden.


Rensat och klart!

Men - varje dag blåser det ner vissna blad och blommor från balkongerna
ovanför, så det är ett evighetsgöra, att plocka, plocka....




Gick in på granntomten och fotade i brist på egna vackra blommor.
De hade rest hem, så det var fritt fram!




Innan vår norska granne stack hem, frågade jag henne, vad denna vackra
buske hette - men hon visste inte. Däremot kunde jag få ta ett skott, om jag ville.




Vackra blommor utanför vår entré.




Den här utsikten har jag från min solstol vid poolen.
Helt OK, men mycket vackrare i verkligheten...


På onsdagskvällen var det dags för ett glatt gäng att åka ner på stan
och "kolla solnedgången" vid stranden och dricka rom&cola. Här flankeras
jag av Janne (initiativtagaren) och Hakon....




...och här sitter min gubbe med Eva, en nytillkommen Scandinavian Village-bo.


När hungern började gnaga på tarmarna, tog vi oss över gatan till "Röda Torget",
ett matställe som uppkommer varje kväll på en parkeringsplats och försvinner
samma natt igen.
Där serveras ljuvliga grillade skaldjur bl.a. med himmelskt goda såser och underbart ris
med grönsaker. Till allt detta drickes Chang, en ganska stark thailändskt öl.

Har man sedan tur, kommer pannkaksmannen förbi och man kan lägga på sig
ytterligare ett antal kalorier, genom att förtära smör- och honungsdrypande
frasiga pannkakor med smält banan....mmm.


Det glada gänget (?)....ser inte så ut på bilden, men vi hade jätteroligt...


..och här kommer mera mat: kvällens "cloe" var de små krabborna med
sitt delikata, möra kött!


Nu till "vardagsslitet" igen: idag, torsdagen den 28 oktober fick vi åka med
Bosse och Margareta, våra goda vänner, till bl.a. Index, där vi
köpte denna "växt" till vårt nystilade badrum.
I Thailand plastar man in och packeterar, så det står härliga till!
Överste Bosse övervakar det hela.




Den här lilla sötnosen föll jag också för och den fick pryda vår bardisk.


Till sist: En RIKTIG blomma i form av denna ljuvliga orchidée, som jag
bara inte kunde motstå på trädgårdscentrat idag.

För övrigt ska jag nog inte syssla med växter överhuvud taget: har precis tagit kål på min vackra hibiscus, genom att, i all välmening, övergöda den med blåkorn: nu ser den ruskigt brandskadad ut (nej, här blir det ingen bild!) och jag är SÅ ledsen.

ALLTID ska jag då överdriva ALLTING!


Kommentarer
Postat av: Paula

Ååååh, kära moster, jag blir så avundsjuk! Här hemma regnar och blåser det, ni ser ut att ha det mycket behagligare! :)



Och hur kan S-G vara så brun redan, ni åkte ju nyss dit? Hinner han inte vitna till alls under Sverige-månaderna eller?



Njut lite för mig också, och fortsätt blogga, det är så kul att läsa och se bilder!



Kram från lilla guddottern!

2010-10-28 @ 19:07:49
Postat av: Nickan

Skulle inte personalen sköta er trädgård när ni inte var där? Men det ser ju redan fint ut igen!

Den vita busken hos grannen ser helt fantastisk ut, men det är säkert ingenting som går här hemma...

Och blommorna utanför er entré - jättefina!

Sen ser ni ju ut att ha det mysigt och roligt, precis som i fjor! Håller med Paula, hur kan S-G redan vara så brun?

Den rosa orkidé ni köpte var ju helt oemotståndlig, jag förstår att ni köpte den!

Här hemma har det varit två regniga dagar men det lär bli bättre till helgen, hoppas jag!

För övrigt saknar jag er - mycket!

Stora kramar!

2010-10-28 @ 22:37:07
URL: http://tjernhus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0