Koh Samed



Tre dagar och två nätter tillbringade vi nu i mars på Koh Samed, en ö,
som ligger två timmars bilresa och en halvtimmes färja från BangSaen.

Vita stränder, kristallklart vatten, djungel, mysiga bunglows - men också närmast
ofarbara vägar och gigantiska sopberg, som (tyvärr) kantar många vägar.




S-G hade nog gärna åkt speedboat till ön, som många gör, men jag vägrade.
Jag har åkt speedboat vad jag ska i detta liv - och förhoppningsvis i nästa...




.....så här sitter jag i "trygga händer" på en långsamt tuffande gammal 
träbåt över till ön.




Det kostar 200 bath för oss turister att gå i land på ön - vart tar alla dessa
pengar vägen?
Inte går de till underhåll av vägarna inte!

Efter att närmast ha fått hjärnskakning på en skumpande songtauw,
kom vi till rätt ställe - trodde vi - men här är S-G på väg till helt fel hotellreception..




Men vi hittade rätt till sist, efter många förfrågningar: Samed Villa Resort,
ett mysigt ställe i ena ändan av en lång vit sandstrand, frodig grönska
och fräscha bungalows.




Åh vad jag längtade efter att slänga mig i havet, det var varmt, men först...




...ville vi inspektera vår bungalow...




...och den såg ju helt OK ut, både på in- och utsidan.




Men sedan skulle ju S-G ha sin obligatoriska öl, innan.....




...det äntligen blev tid för lite strandliv.




Underbart salt, klart och varmt hav att flyta omkring i!




Sjön suger, dags för lunch: för mig vegetariska vårrullar....




..och för S-G toast med ost och skinka.




Långa promenader på stranden har jag längtat efter..




..och här fick jag mitt lystmäte. Här och var dök underliga figurer upp...




...och på kvällen blev strandlivet både trolskt och romantiskt,  ljuv musik
och....




...massor av kulörta lyktor och levande ljus, eldslukare och kärlekspar
om vartannat.




Mat måste vi dock ha och båda kvällarna beställde vi grillat: första kvällen 
grillade räkor, majs och bakad potatis och andra kvällen grillspett med
samma tillbehör - jättegott!
Till allt detta drack vi en flaska vin: Santa Helena, gott både vitt och rött!

Och efterrätterna: flamberade bananer i cognac med glass första kvällen
och den andra kvällen hittade vi en "pannkaksgumma" på stranden , som
gjorde frasiga pannkakor med choklad och bananer - ingen bantningskur precis!
Men himmelskt gott!



Framemot natten kom ett tropiskt oväder in över ön, det blixtrade och
dundrade hela natten, regnet forsade ner och inte förrän vid middagstid
nästa dag var det över.
Tillfälligtvis...




På eftermiddagen dukades det trots allt upp på stranden för kvällens
begivenheter.




Under mina promenader på stranden....




...träffade jag många hunder, vänligt omhuldade av personalen på de
olika resorterna.....




Den här lilla krabaten....




...var dock mer intresserad av mina tofflor än av mig - och mamman
kom till undsättning, liksom några mostrar eller andra släktingar, så jag
fann det bäst att försöka rycka till mig mina halvtuggade skodon och vandra
vidare.




Underbart hav...




....och grönskande och frodig djungel.

Andra natten kom ovädret tillbaka (eller var det ett nytt?) med åska,
störtregn och många strömavbrott.

Väldigt ovanligt för mars månad här i Thailand!




Tredje dagens eftermiddag var det dags för avfärd från hamnen på Koh Samed.

Vi var bara tre passagerare (!) på den lilla blåmålade skutan tillbaka till fastlandet.
Tryggt och lugn för mig, lite småtråkigt (?) för S-G....

Kommentarer
Postat av: Nickan

Whao, vilket ställe! Där hade jag gärna tillbringat ett par veckor! Underbart! Er bungalow ser ju jättefin ut och stranden - whao!!! Och maten - dubbel-whao! Vilken liten jättegullig hund du sitter och klappar! Men hans släktingar var kanske inte fullt så gulliga...

Och S-G ser så nöjd ut där han sitter med sin öl...

Suck!

Ja, vi har haft fint väder och ovanligt varmt idag, men vi har en bit kvar till sådana bilder...

Storkramar!

2011-03-24 @ 17:54:14
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Viveka på Humlebacken

Oj vad mysigt, precis så där vill jag ha det i Thailand. Koh Samet är väl ett naturreservat hela ön, så det är väl dit pengarna går. Säger de i alla fall.. Jag åker gärna dit en dag..

2011-03-24 @ 19:31:21
URL: http://humlebacken.blogg.se/
Postat av: Aggie

Semester på semestern, det låter bra! Så där kan ni ju åka sedan om ni vill också, det ser helt ljuvligt ut.

Och så är det den där semesterölen igen, den är god, den.

Aggie kram

2011-03-24 @ 23:22:42
URL: http://www.snackskalsdalen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0