Skatboet



Om mindre än en vecka övertar vi det lilla huset vid havet, där jag vuxit
upp om somrarna.

Huset har tillhört min äldsta syster, som gick bort för tre år sedan.
Nu säljer hennes familj det till oss och det är vi väldigt glada för.

Vi kallar huset Skatboet t.v., eftersom det ska blir svart/vitt till färgen
och minst en skata (jag) ska flytta in.




Men vi kan inte bara flytta in.
Huset måste totalrenoveras och byggas ut och trädgården har länge levt
sitt eget, otuktade, liv.




Murgrönan har vuxit över både träd och buskar...




..och av det gamla körsbärsträdet finns bara rester kvar - under murgrönan.

Körsbärsträdet, ja: i min barndom fanns en gunga framför trädet och det
hände många sommardagar, att jag gungade in i trädet och grabbade till mig en
näve körsbär, innan jag gungade ut igen med min saftiga och smakrika fångst.

Men nu ska resterna bort - kanske planterar jag ett nytt körsbärsträd till
mina barnbarnsbarn in spe - vem vet?





Även björnbärshäcken har fått hybris och breder ogenerat ut sig med
sina otrevliga och taggiga tentakler.

Bort säger jag!




Även vedskjulet får nu tänka på refrängen - men gubben behåller jag
tills vidare. Han får gärna bygga ett nytt skjul för ved till kaminen i huset...




Verandan kommer också att rivas, en större ska vi ha, när utbyggnaden
av huset blir klar.

Jag ser fram emot en skön frukosthörna i öst och sedan en bekväm sittgrupp
i väst för eftermiddagsdrinken.
Kanske vi intar den med våra närmaste grannar, min kära syster och svåger?
Vilken bonus att ha dem så nära!




Här i storstugan ska golv och fönster bytas....




...och barköket ska bort för att öppna upp mellan kök och vardagsrum.




Det lilla köket, som snart skattar åt förgängelsen, har jag många minnen
med.
Trots kökets enkelhet kunde Eva trolla fram de mest delikata rätter,
medan veden sprakade i braskaminen eller då vi satt bänkade i solen på
verandan varma sommarkvällar.

Men nu ska det bort och ge plats åt ett större och mera modernt utrustat
åretruntkök.




Braskaminen ska absolut stanna hos oss, men få ett snyggare underlag i sten.




Badrummet ska bli gästtoa, helkaklas och få nya "möbler".




Duschhörnan ska bli städskåp...




...och sovhytterna ska slås ihop till ett större sovrum....




....medan "föräldrasovrummet" kommer att bli arbetsrum.


Tillbyggnaden ska innehålla ett stort sovrum, ett badrum med tvättstuga
och en rymlig klädkammare.

Allting känns så overkligt - men snart sätter det igång.
Häng med!






Kommentarer
Postat av: Nickan

Och det är vi så glada för....

Välkommen, Skatan med sambo!

Kram!

2011-05-11 @ 00:15:03
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Anne-Lie

Haha...jag trodde inlägget skulle handla om ett skatbo i ett träd.

Roligt att få flytta in i huset som säkert har en massa minnen.

Kram!

2011-05-11 @ 07:12:29
URL: http://www.skaparrgladje.blogspot.com
Postat av: Nickan

Vilket fint inlägg! Och jag ser mycket fram emot lilla kvällsdrinken på er nya altan!

Så fint det ser ut i huset på bilderna! Finare än i verkligheten, faktiskt!

Det ska bli så kul att följa renoveringen här på bloggen - också!

Vi ses, kram, grannen!

2011-05-11 @ 22:07:58
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Paula

Låter som perfekta planer!! Lycka till och fortsätt blogga!!

2011-05-13 @ 09:42:24
Postat av: Björn

Vilka sköna kommentarer! Ska bli mycket intressant att följa. Kommer ner snart och ser hur det går :-)

Kramar!

2011-05-17 @ 00:23:04
Postat av: Pidde

Härliga takter! Det ser riktigt trevligt ut!

Kram

Pidde

2011-06-29 @ 21:52:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0