Sten, sten, sten...



...varhelst jag såg, jag såg en sten!

Ja, det var verkligen sant - när vi fredagen den 13 april 2012 besökte
Ballast Syds bergtäkt i Södra Sandby, för att hitta några vackra stenar till
vår trädgård därhemma.

Vi fick först ikläda oss hjälmar och reflexvästar, men sedan var det bara att
sätta igång!




Min gubbe kände sig på sin mammas gata - han har sysslat med sten-
krossar mer än sitt halva liv!




Det här lära vara en av de minsta maskinerna - men vi skulle ju inte
ha så stora stenar...




Vi hade fixat ett släp på gubbens bil för stentransporten hem.




Villiga vänliga "stenbrottare" hjälpte oss med urvalet...




Jag blev helt begeistrad av den jättelika bergtäkten - eller stenbrottet,
som jag vill kalla det - så storslagen och välskött!




Här kan man se hur den svarta diabasen liksom rinner som en mörk
flod mellan kvartsiten - helt magiskt!




Den här bergtäkten kommer att fyllas med vatten (= en badsjö) efter
att brytningen är färdig och bli ett rekrationsområde -  till glädje för många!
 
Vilken sympatisk idé!




Jag kilade runt (medan gubbarna letade sten) och fotade täkten från
olika håll - älskar sten!




Ser ni den lilla "sjön"?

Alltid en början...




Här ligger våra utvalda stenar på flaket!




Kan inte se mig mätt på diabasen..




Sista bilden på bergstäkten, nu bar det hemåt!

TACK för att ni ställde upp för oss!




Stenarna tvättades och arrangerades under björkarna - vi får be-
grunda deras placering och kanske puzzla om lite framöver.

Desutom måste vi plantera lite marktäckande växter typ olikfärgade
ormögon och nävor, som vackert kommer att rama in stenarna.




Vi placerade några stenar runt Ullungrönnen - inte för att den behöver 
något stöd, mer som dekoration!

Här ska det också fyllas på med blommor/växter.
Fort, fort!!

Men vad begär vi/ni?
Trädgården är ju helt nyanlagd! 







Kommentarer
Postat av: Nickan

Visst är det fint med sten, det behövs på våra platta tomter!

Fint med diabasranden!

Kram!

2012-04-14 @ 00:44:03
URL: http://tjernhus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0