Skrivarkurs i Ystad

 Omtumlande.
Så skulle man kunna beskriva den skrivarkurs jag just genomgått.
Nya mönster, nya tankar, nya formuleringar. metaforer, icke-adjektiv är bara en bråkdel
av allt jag fick med mig hem.
 
Kursen hölls på Our House i Ystad, ett mysigt Bed-and-Breakfasthotell som drivs av Annika och Bradley Parris.
Vi blev servade dygnet runt med fantastisk mat och oerhört vänligt bemötande.
Vi blev som en enda stor familj dessa dagar.
Själv bodde jag i ett 30 kvm stort rum i denna gamla "patriciervilla" med eget fräscht badrum.
 
Men - det var ju inte därför jag kom dit.
Jag kom dit för att få nya ingångar till mitt skrivande.
Och Susanna Alakoski och hennes man, poeten Mats Söderlund gjorde mig knappast besviken på den punkten.
Tala om ingångar...
 
Vi stötte och blötte våra i förväg inskickade texter, vi skrev och svettades och skrattade och insöp gestaltningens många bottnar under lika många långa timmar.
Träningsvärk i hjärnan. Men vadå?
 
Åh vad jag vill skriva.
Och det delade jag med mina 9 skrivarkompisar, alla med olika drömmar och ambitioner.
Förutom Susannas och Mats ypperliga uppläggning och pedagogiska verktyg, var det fascinerande att lyssna till och ta del av andras skrivarmödor.
 
En kurs att rekommendera för alla som älskar att skriva.
Ett boende att rekommendera för den som vill bo mysigt och bekvämt i Ystad.!
 
Ovan en bild av vårt eftermiddagsfika en dag, ett riktigt "afternoon-tea".
 
 
Susanna Alakoski
 
 
Mats Söderlund
 
 
Från vänster: Ann, Lotta, Jesper,Eva, Kerstin och Gertrud.
 
 
Vänster igen: Kerstin, Eva, Ann, Jesper och Lotta.
 
 
Och här har vi: Gertrud, Charlie, Kerstin och Jack.
 
 
Kerstin...
 
 
Charlie i förgrunden. I bakgrunden skymtar Gunilla (med glasögon) förutom Gertrud och Jack.
 
 
Gertrud i förgrunden. Till vänster skymtar Annika, vår superba värdinna på Our House.
 
Bilderna ovan är knappast intressanta för någon annan än mig, men tänk på att vem som helst
av dessa kan bli en berömd författare inom kort.
Eller i framtiden.
Vilka talanger!
Vilka eldsjälar!
 
Minns då att ni såg honom/henne för första gången på min blogg!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nickan

Ja, att den kursen gjort stort intryck på dig, märker man tydligt!
Kram!

2013-10-23 @ 11:03:46
URL: http://tjernhus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0