Sverigeresa nummer 6

 
 
 
Sensommar 2017.
Vi startar vår Sverigeresa den 22 augusti för fyra övernattningar i de sydligaste landskapen.
Jag startar också med öroninflammation och hör nästan inget de första två dagarna.
Men vädret är på vår sida och vi anländer till Karlshamn på eftermiddagen dag 1.
Ovan Skurugata utanför Eksjö i Smålands inland.
 
Men för att ta det från början:
 
 
På väg mot Karlshamn mellanlandade vi på Christinehofs Slott (där Carl Piper bor/bodde?)
För att förtära medhavd matsäck. Strax efter att bilden tagits spiller jag ut allt kaffe på den blå filten...
 
 
Ser ni den hotfulla lejonhonan i kaffemönstret?
 
 
Gubben är mera stillsamt lagd. Spiller inte.
 
 
Hotellet i Karlshamn var mysigt och ombonat. Som att kliva in i en lägenhet och låna
värdparets sovrum en natt.
Ägarinnan var en moderlig typ som talade med HÖG RÖST. Förmodligen insåg hon
att jag var döv. Och det var jag ju också.
 
 
Mysiga kvarter...
 
 
...många med burspråk och snickarglädje...ja inte här just...
 
Älskar portar/ytterdörrar!
 
 
 
 
 
 
 
 
Bryggliv i Karlshamn.
 
Utvandrare från Karlshamn.
 
 
Stad med utsikt.
 
Hittade ett underbart fikaställe innan avfärd. Nöjd gubbe.
 
På väg mot Eksjö "våldgästade" vi våra goda vänner från Thailand, som bor i Folsebo
utom på vintern.
Jag inventerade genast deras odlingar och försåg mig med söta jordgubbar och svarta
vinbär. Och fick fläckar på de vita byxorna direkt.
 
 
Två gubbar i det gröna. Åke och S-G.
 
Fina huset i Folsebo. Ullas barndomshem. Renoverat och fräscht!
 

Fika på altanen. Alltid sol när vi är på besök. Ulla och S-G.
Tack för trevliga timmar!
 
 
Är man i Småland kan man inte undvika Glasriket. Det finns överallt!
Och vilken konst!
Här en suddig uggla. Visste inte om man fick fota så jag skyndade mig, då konstnären
vände ryggen till...
 
 
Mera konst. Ingen under ett antal tusenlappar...
 
Ville ha allt!
Köpte en svamp.
 
 
Åh vilket ställe!
Ullinge utanför Eksjö.
 
 
Där vi tillbringade en natt och njöt av utsikt och delikat mat.
Kvällen var magisk.
Men kall.
 
 
Kan det bli mer rofyllt?
 
 
Eksjö stadskärna. En levande idyll.
 
Gamla träkåkar. Väl bevarade.
 
Gubbe. Väl bevarad.
 
 
När mina söner var små åkte vi till Eksjö och till Skuruhatt och Skurugata. Ville uppleva
dem igen. Men gubben valde att avstå, det var i sanning en strapatsrik miljö!
Men helt underbar!
Jag vandrade alldeles själv i denna magiska natur. Hörde trollens mumlande, lågt och dovt. Men så fort jag stannade, tystnade de. Ekorrar dansade och jagade varandra på trädstammarna i yster lek, en uggla hoade. Och trolska andeväsen svepte runt mig som skuggfigurer där nere i den djupa ravinen.
 
 
 
Så till Gamla Linköping. Som är en genuin idyll.
Försätter mig genast tillbaka till 1800-talet. Hör gnisslet av hästkärror, ser torg-
gummor med sina förkläden och korgar, hälsar på bondläppar och fiskmånglare,
slinker in på Snus-Violas kakbod och får mig en smakbit. Och lånar husrum på Hilma Winblads
bed-and-breakfast.
 
 
Utsikt från vårt fönster. Vi bodde i Snus-Violas rum.
Viola var en färgstark kvinna som drev kakboden "Snus-Violas". Förutom kaffe och bullar sålde hon snus i lösvikt.
 
Hilma Winblad, var en stark kvinna som bodde i det här huset med sina fyra barn efter att
hennes man gått bort. Huset kallades "Treportshuset" av förklarliga skäl.
Jag lyckades alltid komma ut eller in genom fel port.
Vi åt frukost tvärs över kullerstenstorget i ett litet kaffehus med tidstypisk inredning.
 
 
Interiör från Snus-Violas rum. Vi sov gott där.
 
Vi gjorde en avstickare till Söderköping och den vackra Göta Kanal som går
genom staden. Det var medeltidsvecka där och det vimlade av löst folk med tidstypiska
kläder. Önskar att det modet kom tillbaka. Färgstarkt och vackert.
 
 
Gubben älskar båtliv och kanaler. Har många minnen sedan barndomen då han och
hans pappa åkte med deras båt längs Göta Kanal många somrar.
 
 
Tur att inte våra taxar var med!
Fyra kaniner drar upp den femte ur Göta Kanal. En struntar i vilket.
 
 
Sista natten tillbringade vi på Talludden i Calle och Teijas nyrenoverade sommarvilla.
 
 
Vilket lyft!
 
Rum med utsikt! Överallt!
 
Värdparet. Ska snart vankas delikat middag!
 
Grannen har får. Kom lunkade i nyfiken flock på kvällen.
 
Vårt krypin. Mysigt!
 
 
Sensommarkväll på Talludden.
Tack för en härlig övernattning. Kommer igen nästa sommar!
 
Snipp, snapp, snut - nu var resan slut
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nickan

Så många fina bilder från er resa! Och rolig text!
Och vilka mysiga ställen ni hittade att bo på - mycket roligare än stora hotell!
Kul att se!
Vi ses, kram/syrran

2017-08-28 @ 00:31:01
URL: http://http.www.tjernhus.blogg.se
Postat av: Ulla o Åke

Ni hann uppleva mycket på Sverigeresan trots den korta tiden. Vackra bilder som vanligt och med trevlig text.
Ha det fortsatt bra!
Kramar från Småland.
Ulla och Åke

2017-09-03 @ 00:43:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0